zondag 31 mei 2009

Erasmiaans Gymnasium door naar halve finale!

Julian van Overdam,Jan van Overdam en Sophia Thoma speelden afgelopen zaterdag het Nk schoolschaak voortgezet onderwijs de kwartfinale op dezelfde dag dat de massakamp tegen Anderlecht plaatsvond.Het toernooi heeft de volgende opzet:Je speelt in viertallen en je zit in een poule met nog 3 andere scholen en de beste 2 gaan door naar de volgende ronde.Aangezien onze 4e bord speler vandaag niet kon spelen,speelden jan,sophia en ik met z'n drieën en begonnen we elke wedstrijd met een nul.In de 1e wedstrijd wonnen we met gemak met 3-1.Sophia stond aan het einde van haar partij een half schaakspel voor,Jan produceerde een vernietigende koningsaanval en Julian won 2 torens en de partij.De 2e wedstrijd werd iets lastiger.We moesten tegen het Leids stedelijk gymnasium.Sophia speelde tegen Alexander Polak en de koning van Alexander bleef in het midden staan met alle gevolgen van dien.Jan speelde tegen Maarten van Harten.Maarten offerde een stuk maar Jan pareerde alle dreigingen en een remiseaanbod en langzamerhand zette hij de partij om in zijn voordeel.Ikzelf speelde tegen Rosa Ratsma.Het werd een lange partij en steeds kon ik mijn voordeel iets uitbouwen.Maar toen kwam de tijdnood aan beide kanten.Het was in een paar zetten afgelopen.Met winst voor mij.Weer 3-1 voor ons.De laatste wedstrijd werd de eerste echte serieuze test.We speelden tegen het praedinius gymnasium uit Groningen.Sophia moest tegen Ruben Brouwer en ze kwamen terecht in een gelijkstaand eindpel.Maar toen werd het klasseverschil echt duidelijk en Sophia won.Ik speelde tegen Vaclav Ocelik.We kwamen in een ongelijk lopereindspel terecht met een vrijpion voor mij.Mijn tegenstander had duidelijk de stelling niet goed begrepen en ik won ook gemakkelijk.Jan speelde tegen Xander Mostertman.Aan een remise hadden we genoeg om kampioen te worden.jan kwam volledig gewonnen te staan maar bood voor de zekerheid remise aan wat zijn tegenstander maar al te graag aannam.2 1/2-1 1/2 voor ons.En zo werden we kampioen van onze groep en volgende week spelen we de halve finale.

Julian van Overdam

8 opmerkingen:

André Coenen zei

Goed gedaan, dame en heren.
Ik wens jullie veel succes voor volgende week.

Ben Boog zei

Zeker goed gedaan ! Maar de volgende keer spelen jullie wel met 4 ??....of is dit zo goed bevallen dat je het met 3 ook kan winnen ?

PeterK zei

Heel veel succes voor de halve finale!

Sneeuwwitje zei

Knap gedaan inderdaad! Misschien moeten we volgend jaar bij alle teams 1 bord leeg laten?! Kunnen we ook meer teams opstellen.
Hier bij nog de link: http://nkscholen.schaakbond.nl/
en voor de zekerheid onze kids spelen voor RSB 1 Erasmiaans Gymnasium. RSB 2 Driestarcollege doet het ook prima en speelt in dezelfde halve finale!

Menno Brandenburg zei

Beste Erasmianen,

Gefeliciteerd met jullie mooie prestatie en veel succes in de halve finale. Ik hoop dat jullie, 20 jaar nadat het Erasmiaans voor het laatst kampioen was, de titel zullen binnenslepen. Vivat haec societas!

Si Tumbuk zei

Menno,

Je gaat toch niet beweren dat jij met jouw IQ op het gymnasium hebt gezeten?

Menno Brandenburg zei

Je zou het niet zeggen, hè? Maar er zijn wel meer dingen die onwaarschijnlijk lijken. Zoals bijvoorbeeld jouw huidige Elo-rating :-)

Si Tumbuk zei

Het is heerlijk om een rating te hebben die hoger is dan je IQ; om deze reden ben ik op een bepaald moment schaakboeken gaan bestuderen.