zondag 7 juni 2009

Erasmiaans Gymnasium met de schrik vrijgekomen!

Op zaterdag 6 juni werd de halve finale van het Nk schoolschaak gespeeld.De eerste 2 ploegen in een poule van 4 zouden doorgaan naar de finale.Wij(het erasmiaans)zaten in de poule met het driestar college.het etty hillesum college en het veluws college.Dit keer hadden wij wel 4 spelers.De eerste ronde speelden wij tegen het driestar college,de ploeg die we in de regionale voorronde nog 2 keer hadden verslagen..Onze bord 4 speler Thomas Grolleman had lang niet meer met dit tempo gespeeld en verloor vrij snel.Sophia Thoma won vrij snel tegen Bernard Evengroen wiens koning de hele partij in het midden bleef staan.Toen waren alleen Jan van Overdam en ik nog bezig.Jan speelde tegen Rick Verhoog.Hij leek te gaan winnen na eerst iets slechter te hebben gestaan maar hij had een variant verkeerd uitgerekend.2-1 voor het driestar college.Ik moest dus winnen tegen Bernhard van der Knijf.Ik had een iets betere stelling opgebouwd en toen kwam de tijdnoodfase.Ik kon een paard slaan maar zag dat niet en in plaats daarvan vluchtte ik een eindspel in dat gemakkelijk gewonnen was voor Bernhard.Hij speelde het dan ook erg goed uit.3-1 voor het driestar college.Na deze partij volgde spoedberaad buiten.We kwamen overeen dat we 2x moesten winnen en het liefst met zo groot mogelijke cijfers.De volgende ronde was tegen het veluws college,Ook geen makkelijke tegenstander dat in de breedte zeer sterk was en op bord 1 een 1871 speler had.Thomas speelde dit keer erg goed en kwam met 2 pionnen voor een eindspel binnen alleen gaf hij helaas zijn toren weg.1-0 voor het Veluws college.Sophia kegelde haar tegenstander vrij snel van het bord.Jan offerde een pion zodat hij met zijn stukken over de H-lijn kon binnenvallen.2-1 voor het erasmiaans.Toen moest ik dus remise maken of winnen.Dat was geen moeilijke taak want ik stond in een gelijk lopereindspel een pion voor en toen mijn tegenstander remise aanbood nam ik dat aan.2 1/2-1 1/2 voor het erasmiaans.Dan de laatste ronde.Wij speelden tegen het etty hillesum college.Thomas verloor helaas.Sophia won snel evenals Julian en jan.3-1 voor het erasmiaans.Nu was het wachten op de uitslag van driestar tegen veluws.Als Driestar zou winnen of gelijkspelen dan waren wij door naar de finale.Het driestar kweet zich goed van zijn taak en won met 2 1/2-1 1/2 van het Veluws college.Volgende week de finale!We ontmoeten dan weer onze vrienden uit Gouda en ook nog 2 andere teams namelijk het leids gymnasium1 en het dollard college.

Julian van Overdam

5 opmerkingen:

André Coenen zei

Gefeliciteerd met het behalen van de finale. Ik wens jullie allemaal veel succes volgend week.

Sneeuwwitje zei

Goed gedaan jongens ..... en vooral Sophia! 6 uit 6 als ik me niet vergis?!. Finale wordt waarschijnlijk nog iets moeilijker. Hopelijk zijn jullie dan helemaal in topvorm. Beetje geluk afdwingen mag ook. Bij de foto's zag ik Robin Lecomte met zijn vader. Robin speelt bij het basisonderwijs voor de Klim-op en doet het ook goed. Tijdens de eerste ronde zelfs uit 5!

Sneeuwwitje zei

Zie vorig bericht: zelfs uit 5! moet zijn zelfs 5 uit 5!

Gerrit Boer zei

De wedstrijdverslagen laten zich lezen als een spannende roman. Als ik het goed begrijp horen jullie met het Erasmiaans nu tot de 4 beste schaakscholen van het VWO. Gefeliciteerd met de resultaten tot nu toe. Al vast succes gewenst in de finaleronde!

Menno Brandenburg zei

Gefeliciteerd en wederom veel succes in de finale! Houd de eer van het Erasmiaans hoog.